Eerst het kind, dan de leerling

Op de Cirkel kennen wij elkaar allemaal, dit komt ten goede aan het welbevinden van de kinderen en onze collega’s. Ieder kind is onze opdracht en doet ertoe. Vanuit volle verwachtingen werken met elkaar aan uitdagende leerdoelen, dit doen we altijd vanuit een stevig, pedagogisch klimaat en vanuit hoge betrokkenheid. Het onderwijs op de Cirkel dient ertoe om kinderen een stevige basis te bieden, zodat zij eigen keuzes kunnen maken en ruimte krijgen om zich door te kunnen ontwikkelen tot autonome, zelfredzame kritische wereldburgers die vanuit eigen verantwoordelijkheid handelen. We respecteren elkaar en leren in een veilige en rijke omgeving van en met elkaar. Om deze visie vorm te geven staat de Cirkel voor:

Een veilige basis  

Ieder kind is onze opdracht en doet ertoe. Wij werken vanuit een veilige basis, jezelf veilig voelen in de groep en de school is een voorwaarde waarop het kind zichzelf kan ontwikkelen, iedereen is verantwoordelijk voor het welbevinden van de ander en zichzelf. De mens, vertrouwen in elkaar en positieve intenties vormen de basis in ontmoeting met elkaar.  

Leren vanuit betrokkenheid

Wij geloven erin dat zonder betrokkenheid een kind niet tot leren komt. We spelen, leren en werken in betekenisvolle verbinding met elkaar. Doelen zijn voor iedereen, de weg ernaar toe verschilt.

Verantwoordelijkheid

We nemen verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind en onszelf, alles wat we doen is verbonden met het leren van kinderen.  Kinderen mogen laten zien wat ze kunnen; wat ze kunnen, moeten ze ook laten zien' Kinderen zijn mede verantwoordelijk voor het eigen leerproces, de leraar ondersteunt en stimuleert waar nodig.

Ik- jij- wij- samen

Wij zijn samen met kinderen, ouders en collega’s een lerende gemeenschap en trekken met elkaar op. Samen weet je meer dan alleen: wie je bent word je samen. Ontwikkelen en leren doet een kind met de ander. We bewandelen hierin dezelfde weg, het tempo mag verschillen. We stralen, vieren mijlpalen en creëren herinneringen.


Hoe doen we dit? 

Het hele jaar gaat de aandacht uit naar de veilige basis. In de eerste schoolweken willen we een goede basis leggen voor de rest van het schooljaar. Hierom starten we aan het begin van het jaar met de Gouden weken, in deze periode gaat er extra aandacht uit naar groepsvorming en staat het leren kennen van elkaar centraal. Gedurende het hele jaar zijn er activiteiten die groepsoverstijgend zijn, waarbij kinderen elkaar ontmoeten en met elkaar optrekken, zodat iedereen elkaar leert kennen. De Cirkel heeft een sterk pedagogisch klimaat, daar zijn wij trots op!

Leren doe je vooral in interactie met elkaar en daarvoor richten we het onderwijs zo in, dat er een rijke leeromgeving is met diverse middelen waarmee kinderen dagelijks met elkaar aan het werk gaan. Elkaar helpen, uitleggen, samen ontdekken en ondervinden hoe iets moet of werkt is wat bijdraagt aan het ontwikkelen en leren. In de groep zetten we structureel coöperatieve werkvormen in: dit zijn samenwerkingswerkvormen die alle kinderen actief betrekken bij het leerproces.We leren van elkaar en met elkaar! 

Iedereen draagt die verantwoordelijkheid die je aankan. Een kind van groep 1-2 is bijvoorbeeld prima in staat om zelf zorg te dragen voor zijn jas, rugzak en het opruimen van de materialen. Als we verder gaan in de ontwikkeling van een kind, zie je dat de verantwoordelijkheid die een kind kan dragen groter wordt en die verantwoordelijkheid bespreken we met elkaar en waar nodig spreken we elkaar aan op de verantwoordelijkheid die past bij de ontwikkeling van het kind.