Leerdoelgericht onderwijs

Bij Leerdoelgericht Onderwijs staat het leren centraal en werken kinderen aan leerdoelen die haalbaar zijn vanuit hoge verwachtingen, zowel vakinhoudelijk als sociaal en maatschappelijk. In het dagelijks handelen stemmen we af op de groep, iedere dag stellen we ons de vraag, wat heeft de groep nodig, om een volgende stap te maken in de ontwikkeling.

Vanuit ontwikkeling wordt gekeken welke stappen nodig zijn om de volgende stap te maken in de ontwikkeling. Dat betekent dat de doelen voor een groep helder zijn en de leerkracht kinderen begeleidt in hun leerproces. Een voorbeeld is als kinderen erbij sommen tot 100 kunnen maken met de juiste strategie, is daarna een logissch stap om herhaald optellen te gaan aanbieden. Kinderen worden betrokken bij hun eigen leerproces en krijgen naarmate ze ouder worden steeds meer ruimte en verantwoordelijkheid om eigen keuzes te maken. 
De lesinhoud en de werkvormen worden afgestemd op de kinderen, dit betekent dat de ene groep een andere werkvorm kan hebben dan de andere groep. De voortgang van de groep wordt steeds gevolgd en waar nodig passen we de aanpak aan om te zorgen dat de doelen bereikt worden. 

Zichtbaar is geworden dat kinderen een verhoogde betrokkenheid hebben in het leerproces. Deze manier van werken vraagt om onderzoek en vakmanschap, hiervoor wordt tijd en ruimte gemaakt tijdens de professionale dialoog.